Πόσα τοπικά προγράμματα Leader θα “τρέξουν” στην ΕΕ;
December 5, 2023Αλιευτικός τουρισμός: μια νέα βιώσιμη εναλλακτική τουριστική δραστηριότητα
December 12, 2023Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος ώστε τα παιδιά σήμερα να κατανοήσουν τη σημασία της γεωργίας; Την απάντηση επιχείρησε να δώσει η Ένωση Νέων Αγροτών Λουξεμβούργου σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας το πιλοτικό έργο με τίτλο Ρωτήστε τον Αγρότη.
Το Fro de Bauer (Ρωτήστε τον Αγρότη) είναι ένα έργο που αντιμετωπίζει το κενό γνώσεων που έχει η κοινωνία όσον αφορά τα συστήματα γεωργικής παραγωγής και κατ’ επέκταση τη χαμηλή εκτίμηση για το έργο των αγροτών. Στο πλαίσιο του έργου αναπτύχθηκε μια μοναδική και καινοτόμος προσέγγιση για να φέρει τη γεωργία πιο κοντά στους νέους ηλικίας 10 και 11 ετών. Σε τρία στάδια, οι μαθητές συνεργάζονται για να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους σχετικά με τη γεωργική δραστηριότητα στο Λουξεμβούργο προτού γνωρίσουν έναν συγκεκριμένο γεωργικό τομέα και επισκεφθούν μια γεωργική εκμετάλλευση.
Η ομάδα-στόχος επιλέχθηκε ειδικά για να εκπαιδεύσει τους μελλοντικούς φορείς λήψης αποφάσεων και τους καταναλωτές γεωργικών προϊόντων σχετικά με τις ιδιαιτερότητες της γεωργίας. Το έργο υλοποιήθηκε από την ένωση νέων γεωργών, η οποία αποτελεί σημαντικό παράγοντα στον γεωργικό τομέα λόγω του μεγέθους και της ηλικίας των μελών της (μέση ηλικία πολύ κάτω των 40 ετών).
Το έργο πραγματοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση LEADER η οποία επέτρεψε την απασχόληση ενός εμπειρογνώμονα στη γεωργία. Το άτομο αυτό ανέλαβε την οργάνωση του έργου, την ανάπτυξη του πληροφοριακού υλικού και του περιεχομένου για την ενσωμάτωση των δραστηριοτήτων του έργου στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών και τη διεξαγωγή των επισκέψεων στην τάξη.
Ο εμπειρογνώμονας του έργου επισκέφτηκε τους μαθητές (από δέκα έως 11 ετών) των συμμετεχόντων σχολείων για δύο ώρες κάθε τρίμηνο, διασφαλίζοντας μια αυθεντική και εστιασμένη εμπειρία. Κάθε τάξη επισκέφτηκε τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις κατά το τελευταίο τρίμηνο, δίνοντάς της τη δυνατότητα να μάθουν για τη γεωργική δραστηριότητας στη χώρα τους σε τρία διαδοχικά βήματα.
Πιο συγκεκριμένα
- Κατά το πρώτο τρίμηνο έγιναν οι πρώτες επισκέψεις στις τάξεις όπου ενεργοποιήθηκαν οι γνώσεις των μαθητών για τη γεωργία. Σε μικρές ομάδες, ρωτήθηκαν για αυτό που ήδη γνώριζαν και αυτό τοποθετήθηκε σε έναν χάρτη γνώσεων. Στη συνέχεια οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τις τοπικές και εποχιακές καλλιέργειες που υπάρχουν στο Λουξεμβούργο αλλά και με την έννοια της εποχικότητας όσον αφορά τη διαθεσιμότητα των τροφίμων. Με τη βοήθεια ενός ημερολογίου, το οποίο ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές βελτίωσαν τις γνώσεις τους για τα τοπικά παραγόμενα τρόφιμα και τρόπους αποφυγής της σπατάλης τροφίμων.
- Στη συνέχεια (δεύτερο τρίμηνο) οι μαθητές ενημερώθηκαν για εξειδικευμένες μορφές γεωργίας μέσω ενός σύντομου ενημερωτικού φυλλαδίου που είχε σχεδιαστεί για την περίπτωση αυτή. Η τάξη αποφάσισε για ποιους τομείς ήθελε να μάθει περισσότερα και σε τι είδους εκμετάλλευση θα ήθελε να επισκεφτεί (π.χ. εκμεταλλεύσεις για παραγωγή γάλακτος, κρέατος, λαχανικών, φρούτων κλπ). Ανάλογα με την επιλογή, οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τις ιδιαιτερότητες της επιλεγμένης αγροτικής παραγωγής, π.χ. γιατί τα αυγά επισημαίνονται με έναν ψηφιακό κωδικό ή τι σημαίνουν τα διάφορα είδη συστημάτων εκτροφής.
- Το τρίτο στάδιο ξεκίνησε με επισκέψεις στα αγροκτήματα.. Δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές να έρθουν σε επαφή με τις μεθόδους παραγωγής επί τόπου, καθοδηγούμενοι από τον αγρότη σε μια δίωρη επίσκεψη στο αγρόκτημά τους. Οι μαθητές είδαν πώς εκτρέφονται και τρέφονται διαφορετικοί τύποι ζώων και πώς λειτουργεί η καλλιέργεια γης. Μετά τις επισκέψεις διοργανώθηκαν ενημερωτικές συναντήσεις στις τάξεις μαζί με τον εμπειρογνώμονα του έργου.
Η επιλογή του κοινού στο οποίο απευθύνθηκε το έργο δηλαδή οι μαθητές ηλικίας 10-11 ετών έγινε καθώς εκτιμήθηκε ότι η βιώσιμη κοινωνική αλλαγή μπορεί να επιτευχθεί καλύτερα στοχεύοντας τον νεότερο πληθυσμό, ο οποίος είναι πρόθυμος να μάθει και δεν έχει προκατειλημμένες απόψεις που μπορούν να εμποδίσουν τις προσπάθειες ευαισθητοποίησης.
Στα αποτελέσματα του έργου περιλαμβάνονται:
- Συμμετείχαν 20 από τα 36 δημοτικά σχολεία σε τρεις από τις πέντε περιφέρειες LEADER (13 % του συνόλου των δημοτικών σχολείων του Λουξεμβούργου).
- 1300 μαθητές από 83 τάξεις συμμετείχαν στο Fro de Bauer μεταξύ 2018 και 2020.
- Το έργο οδήγησε στη δημιουργία δύο μακροπρόθεσμων ισοδύναμων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης μετά το κλείσιμο του έργου LEADER.
- Οι νέοι έμαθαν για τις τεχνικές παραγωγής, τις τοπικές πρακτικές παραγωγής τροφίμων και τα συστήματα διαχείρισης της κτηνοτροφίας.
- Αυξήθηκε η ευαισθητοποίησή τους όσον αφορά την παραγωγή τροφίμων, τα τοπικά προϊόντα, τα εποχικά τρόφιμα και τη βιώσιμη κατανάλωση (πρόληψη των αποβλήτων).
- Αναδείχθηκε ο ρόλος των γεωργών στις αλυσίδες αξίας, το περιβάλλον, την επισιτιστική ασφάλεια και την ποιότητα.
- Το έργο δημιούργησε μια διαρκή μαθησιακή εμπειρία που θυμούνται τα παιδιά, ενισχύοντας την ικανότητά τους για κριτική σκέψη.
Περισσότερες πληροφορίες για το έργο εδώ